York, fortsättningen..

Då var det dags igen med lite uppdate...

Sist jag skrev var om York och vår lilla rundtur där.. Så jag ska plocka upp där jag slutade.

Som sagt vi hade gått genom parken och det började spricka upp så vi bestämde oss för att promenera tillbaka till vårt hostel. Ca 20min senare var vi framme, då blev det till att checka in och sedan gå upp med grejer på rummet. Vi hade bokat varsin säng i ett 6beds rum men fick ett med bara 4! Toppen :) Dock bodde det en tjej till där upptäckte vi senare.. Vilket fall, för £10natten var det inte mycket att gnälla över, och rummen var helt ok.. 

Vi gick iaf ner i "sällskapsrummet/restaurangbaren"
Där satte vi oss o kopplade av lite.. Ingen alkohol för oss kände vi.. Vi skulle ha en lugn o tidig kväll.. Men efter en stund som vi suttit där kom Darren & hans bror Mikael och satte sig, vi hade dock pratat lite lätt med D innan lite lätt.. Men vilket fall, det var två medelålders bröder som gillade o resa runt o se olika platser, dom var från Manchester. Trevliga men udda. Mikael satt mestadels med hörlurar i öronen o lyssnade på sin Walkman, det visade sig att han lärde sig spanska. Jag och D hade skilda meningar om kvinnligt och manligt haha. Ja jag kan hamna i diskutioner ibland.. Haha.

Vilket fall var det en trevlig kväll i det stora hela.. Det blev nått glas rött o vi var väl i säng vid 00.30. Haha. 

Men vi fick iaf tipset att skippa Glasgow (av dom och många andra)
Sen sa vi att vi funderade på Whitby en kuststad norr över som många rekommenderat oss och så också dom, dom sa även åk till Goathland, som en avstickare på vägen. (Kommer mer om det sen) så sagt och gjort vi bokade ett hostel i Whitby, uppe på en kulle.. Med vacker utsikt, och precis bredvid en kyrka och kyrkogård. Det sägs även att Dracula är begravd där och att han var där o spande.. Dom föesökte skrämma upp oss med det ena och det andra.. Haha. Men vi förstod vad dom menade..

Dagen hade ju vart regnig så vi var lite osäkra på Hur nästa dag skulle bli men det blev en solig vacker dag... 

Vi lämnade York tisdag morgon och körde mot Goathland som vårt första mål.. Solen sken och vi åkte genom fantastiska landskap.. Möttes av Ljung, får, kullar och mer får.. Kurviga vägar och söta små byar. 

Tillslut hamnade vi i Goathland där Bla delar av Harry Potter spelats in (tågstation) och även Tillbaka till Aidensfield. Stannade för lite fika och promenad, Det blev Tea&Scones för mig och en Porkpie för Anna. Härlig dag! 













(Jag vet att bilderna är sådär, men har bara min mobil med mig, så det blir lite so so..) Men bättre än inget.

Så när vi kände oss färdiga med Goathland så åkte vidare mot Whitby. Och där var backarna branta och vägarna smala, Anna hade verkligen tungan rätt i mun. Efter lite letande o trixande hittade vi vårt hostel som låg uppe på kullen (som jag skrev innan) det var vackert och lite spöklikt samtidigt. 

Vi var lite tidiga så vi kunde inte checka in och inte heller fanns parkering, lite irriterande men vi åkte ner till "centrum" efter en längre tid så fick vi en parkering. Och hade ca två timmar att fördriva så vi strosade omkring. Här var det turist tätt och det märktes att man hamnat där alla engelsmän åker på semester, en och annan tysk hördes också. Men det var mysigt. Fisk restauranger överallt. Vi gick för att leta upp The Magpie Café som alla rekommenderat oss att gå till där, för dom skulle tydligen ha Englands bästa fish and chips, vi hade även läst om det så vi trodde deras ord och gick för att boka bord, och tur var det, för det var kö redan då vid lunch för att ens komma innanför dörren. 
Men vi fick några mysiga timmar innan vi åkte upp igen.









(Mindre lyckat lunch försök med en fishcake, den åkte i papperskorgen efter några bett)

Efter några timmar åkte vi tillbaka till vårt hostel och checkade in, vi bodde såklart högst upp, i detta skeva gamla hus.. Hamnade i ett 9bedsrum.. Men bara att gilla läget när man vill bo billigt)

Men det funkade.. Anna var redan klar så hon gick ner till sällskapsrummet för att invänta mig o flytta bilen.
Så jag gjorde mig ordning och gick sedan ner för att hitta Anna.. O hon satt på baksidan av huset där det var så mysigt! 
(Bilden gör det inte alls rättvist, men det var vackert!) 

Sen promenerade vi ner mot staden för en liten drink och senare middag, vi tänkte att vi provar vägen genom kyrkogården och ner (även upp senare) för dom kända "199 steps"

Det blev en härlig kväll, och vi kan inte annat än instämma, fisken var fantastisk på The Magpie!
Kyrkogården (Och ja, stenarna lutar verkligen massor)




Gissa vem som drack vad !? ;)







Vi testade en doktor Loosen till detta 
Vi träffade inte på några spöken påvägen hem, vad vi vet iaf! 

Orkar ni ens läsa mer?! Eller va fasen, ni måste ju inte om ni inte vill, jag fortsätter ett tag till.. Ni vet ju att jag gillar att prata, ofta och mycket! Det här blir motsvarigheten.. Så om ni saknar mitt tjöt.. Tänk er bara min röst som berättarröst så blir allt bra ;) 

So here it comes, fortsättningen!

Efter att ha vaknat otaliga gånger under natten så klev jag tillslut upp.. Vi packade ihop oss och checkade ut.

Vi satte oss nere i lobbyn och började kolla efter boenden i Edinburgh, Skottland. Men kom inte fram till något riktigt jätte bra men hade några förslag.
Vi bestämde oss för att ge oss av för vi var nog båda ganska trötta o ville bara "get on with it" så mot Skottland bar det av.. Vi bästämde oss för en Kaffepaus längst vägen o hittade en typ foodtruck som två tanter stod o sålde kaffe, te och sandwiches från.. Här blir bra tänkte vi o svängde snabbt in. Nästa ställe vet man inte hur långt det är o vi behövde koffein! 

Och tur var väl det att vi stannade, för när jag står o beställer så hör jag Anna säga att hon inte hittar plånboken! Oh no! 

Och rensandes och letandet började, till råga på allt så började det regna.. 
Väskor revs upp o vi kollade varenda liten vrå på bilen, men borta!
Vi försökte ringa till hostelet men utan svar.. Det var inte mer att göra än att vända bilen. 

So, Hello Whitby.. Igen!
Vi satt ganska sammanbitna och tänkte igenom vart sjutton den kunde kommit bort.. Stackars Anna! Kort o körkort mm.. Inte en höjdare nån gång, men när man är på semester dessutom! 

Vi kom tillbaka och Anna fick leta igenom rummet och vi kollade allt närliggande, vägar, pub, turist info mm. Men nope! 
Så det blev att spärra sen åkte vi mot Skottland, igen. 
Jag måste ju säga att Anna ändå "skakade" av sig det snabbare än jag hade gjort och höll ändå humöret uppe!

Efter en tids körande var vi så hungriga o kissnödiga så vi var tvungna att ta en paus, det blev precis i utkanten av Newcastle, speciell dialekt där måste jag säga! 

Vi stannade till vid en matbutik på en liten gata i nån håla.. Sprang in på ett kafé som såg mysigt ut men dom serverade ingen varm mat efter 15.30 typ.. Öh ok!? 

Ja så det blev att gå över vägen till ett Italienskt ställe som inte såg mycket ut från utsidan, men det var jätte gott och fint där! Där hade vi iaf ett plus den dagen ! Maten satt fint och sen köpte vi med oss lite vatten mm och så var det chafförs byte och iväg vi åkte.. 

Tillslut så korsade vi den Skottska gränsen, men jag hann knappt uppfatta det så bilderna blev lite suddiga..




Väl i Edinburgh var det liv och rörelse och människor här och var.. Smala små gator o inte det lättaste att hitta. Varken parkering eller vart man skulle köra. 
Och vi inser ju också att vi inte har en aning vart vi ska ta vägen för vi bokade ju aldrig boende!
Great! Vi sprang in och ut på hostel/hotell för att hitta något men utan resultat. Tillslut var dom snälla på ett hotell så vi fick använda deras wi-fi 30min och leta boenden online. Vi hittade ett vi försökte boka men det gick iaf inte. Så tillslut hittade jag ett, men trött som jag var så insåg inte jag att det låg ca 40min från centrum. Bokar glad i hågen o väl i bilen när vi matat in adressen ser vi att vi måste åka tillbaka samma väg vi kom.. Trötta, kalla och det var mörkt ute så åkte vi.. För hotellet hade också betalts direkt.. För 2 nätter! 

Väl här kom vi till ett mysigt litet hotell på en lugn gata i en by som heter Laurder, utanför Edinburgh.

Men vi Kom in i en varm mysig pub, blev serverade varsin rökig whisky och visade till vårt mysiga fina rum. De bjöd även på nybakade Cupcakes! Det värmde våra själar och kroppar lite. 



Sen blev det bums i säng och vi skulle få prata med någon om ev avbokning av rummet den andra natten. 

Idag klev vi upp och gick ner för att äta den förbokade frukosten..
(Den var ungefär så aptitlig som den ser ut..) oh well.. Vad gör man inte.. 

Det visade sig att det inte gick att avboka, men dom var snälla och tog bort första kvällens drick som plåster på såren och hjälpte oss även tvätta lite grejer. Det var mer än vänligt när det trots allt var vi (jag) som gjort fel. 

Så vi gjorde så att vi gjorde oss iordning och satte oss i bilen till Newcraighill (tror det hette så) parkerade bilen där och tog tåget sista biten in till stan.. (Så slapp vi hålla på att leta och krångla med parkering, och det blev billigare så)

I Edinburgh strosade vi omkring, kollade olika byggnader mm, lyssnade på säckpipa mm.. 
Vi skulle gått en gratis vandringstur, men vi missade den pga att vi fastnade på en gata där en street performer höll på och jonglera, skämta med folk mm.. Svårt att förklara (Anna filmade allt) det var skit kul! 
Så ja vi missade turen och sen var vi så frusna så vi gick in o satte oss på ett ställe i gamla stan.
Sen gick vi på ett Konstgalleri. (Man måste ju vara lite kulturell..)

Sen gick vi förbi the Edinburgh dungeoun experience ett slags skräckhus med olika berättelser, attraktioner, utklädda människor mm. Vi visste inte riktigt var det var men vi gick in! Helt ok men inte alls så läskigt som jag trott.. Men en kul grej!
















Sedan så gick vi mot tåget, och åkte och hämtade upp bilen. 

Väl här hemma så har vi hunnit med middag, lite kaffe och massa bloggande. Inte vår mest sociala kväll men jag har bloggat o Anna kollar i mattidningen och har upptäckt Pinterest på mobilen :) 

Så såhär ser kvällen ut. Det blir nog en tidig kväll för imorgon beger vi oss tillbaka till England och Lake District som ligger på andra sidan landet. 

Så denna gången blev det en snabb visit i Skottland men nästa gång definitivt längre! 

Vill ju bara säga att jag får nypa mig själv i armen ibland när jag åker igenom landskapen här.. Naturen, husen allt! Jag kan inte fatta att jag är här.. Allt går lite fort, ny dag ny plats. Men vi vill ju så gärna se nya platser.. Men alla är så hjälpsamma, sociala, generösa och man kan inte annat än att älska Great Britain! 

Tänk att jag äntligen gör denna resan, men jag har så mycket mer att upptäcka! Det är inte sista gången jag gör en sån här tripp!

Självklart saknar jag alla där hemma, speciellt Mormor och Morfar! ❤️

Men jag är så glad att jag gör detta! 

Nä nu börjar jag bli lite trött i tummarna av allt skrivande på mobilen! 
Om ni stått ut såhär länge och läst, bra jobbat!

Åh jag glömde nästan nämna, jag åt en helt fantastisk middag, steak&ale pie! (Skippade pommes, man blir lite less) tog grönsaker till istället! Men mumsigt var det verkligen! 

Lämnar er med en bild
Cheers! ;) 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0