Kortis

Idag hinner jag inte alls skriva sa lang och fint jag hade tankt.. jag far liksom inte ro.. och nu ska vi snart ut pa middag.. sa jag far spara det lite till.. men vi har iaf nu i 2 dagar varit pa ett stalle lite utanfor agonda som heter cola beach, helt fantastiskt stalle.. en lagun med sotvatten bara nagra meter i fran havet.. palmer och harlig strand.. sa underbart! Ett paradis!
Nu ar det middagsdax for oss.. Idag har jag kopt 2 jatte fina klaningar.. en av dom ska jag ha ikvall.. Puss och kram !

Fortsattning 2.0

Hej dar hemma !
Nu antligen sa ska jag satta mig och skriva fortsattning pa vad vi gjort sen vi kom hit.. far se hur mycket jag hinner och orkar skriva idag :)
Men jag tar vid dar jag slutade sist... (Tagstationen..)

"Vi planerade ju att aka med 5 taget pa lordag morgon for att fa se landskapen vakna mm.. Men alla tag var fullbokade t.o.m den 23/10 och sa lange ville vi inte vara kvar i Mumbai..  Men killen vid diske var hjalpsam och sa att han kunde folja oss till ett stalle en bit bort som salde bussbiljetter., inte riktigt vad vi hade tankt men vi hade inte mycket val. Kanske att slanga pengar pa flygbiljetter men vi kande att vi ville undvika det nu i borjan.. (vi backpackar ju trotts allt) sa vi kopte vara biljetter och fick dom till fredagen den 19:e kl 20.30 och vi ska vara framme kl 7.30 pa lordagen. Efter detta akte vi tillbaka till varat omrade , vi borjade leta efter fotsalonger vi ville ju helst gora fotbehandling med pedikyr. Men dom flesta stallena vi hittade var thai foot spa stallen. Tillslut sa gav vi upp och gick hem och duschade , men bestamde oss anda for att ga ut och fa en footmassage med scrub. (Det maste ju anda vara likande tyckte jag) Sa in knallar vi pa ett jatte fint och rofyllt stalle. Sa mysigt och in i ett eucalyptus doftande rum. Sa langt ifran allt liv och rorelse och tutande pa gatorna, fasten vi var pa huvud gatan.
Vi la oss ner i stolarna och in kom 3 thai killar och borjade fotbehandlingen, skrubb och massage och avkoppling for fotter och vader... I borjan iallafall ! Jag har nu fattat vad Thaimassage innebar! Dom tryckte och bande och drog och klamde och slog... Jisses vad det gjorde ont ett tag ! Sen massage av laren, och sen nar fotter och ben var klara.. (Puh!) da bad han mej att satta mig pa pallen, och jag borjar ta pa mig skorna.. Glad att det var over.
Nej nej sa han och borjade massera nacken..ah ok skont tanke jag, men andrade snabbt asikt dar med. Han var sa hardhant ! Knadade som sjutton. Och drog i armar och vred nacken och holl pa. Sen tryckte han in armbagarna i ryggen pa mig.. ajajaj! Fick dock lite huvud och ansikts massage det var skont. men jag hade ont i dagar efter armbagarna.. Men det var nog bra for kroppen.. hehe.. Sa man kan saga att vi fick en fotmassage med extra allt. (tankte bara inflika att jag skriver pa mobilen under resans gang och har sovit lite fran och till, men nu ar kl 9 och vi ar fortfarande inte framme,,)
Utanfor ar ett helt annat landskap nu, sa gront och fint.
Sa onsdagen(17/10) da...(forlat att jag hoppar sa i texten)

Efter massagen ville vi bara satta oss och beklaga oss over vara smartor, men nan stans sa kandes det anda bra att ha fatt massagen. Sa vi gick till Leopolds, det lag narmast.. vi bestallde lite mat och motte upp Raj och MIster X. Raj hade med sig presenter till oss.. Jatte gulligt!
En kalender till jannika och skor till mig och sara... Super fina. Kande oss lite dumma!
Vi hade bestamt oss att vi skulle ta en battur till Elephanta Island dagen dar pa sa vi gick ner till vattnet for att kolla vart ifran baten skulle ga och vilka tider,, Batarna gar ju bakom gateway of india sa vi passade pa att turista lite och ta kort. KOllade upp batturerna och sen gick vi bara runt lite..
Vi kande att vi var ganska trotta sa vi drog oss mot hotellet och sa hejda till killarna och gick upp och la oss och laste.. vi skulle ju anda ses vid 10 dagen darpa sa det var skont med en tidig kvall. "

Nu sa borjar tjejerna bli klara sa jag far skriva mer imorgon da..  I lugn och ro..
Men jag kommer frammat.. kanske att jag kanske tillslut kan komma ikapp mig i nu tid.. haha!
(Idag ar det iaf fredag den 26;e okt)
Vi ar i Agonda nu.. lugnt och mysigt stalle..

Skot om er..
Puss & Kram

Fortsattningen..

Det blev ingen uppdatering igar em, dagen fortsatte pa stranden och sen har jag kant mig lite halv kass sa jag har inte orkat.. men vi har det bra och jag mar battre nu..
Da lite till vad vi gjort sen vi kom till Indien. (det har skrev jag ocksa pa bussen, sa jag far fortsatta och lagga till vad vi gjort sen dess.. )
Som ni da vet sa kom vi fram i tisdags morse, efter var valdigt "speciella" (Skrack) taxiresa sa checkade vi in pa hotell antuiqe i Colaba, manga backpackers bor just i Colaba om dom aker till Mumbai. Det ligger nere pa spetsen av Mumbai. Nara Gateway of India.. iaf, klockan var val runt 7 nar vi kom dit och det var redan stek hett ute.. getter gick utanfor hotellet, och folk lag och sov langs med gatan.. men staden borjade att vakna till liv, det var ganska haftigt ! Rummet var ju, ja.. helt ok. Men ingen lyx precis.. Litet och slitet men iaf rent. Det var dusch och flusching toilett.. tank att man satter sant varde pa det har.. det som man annars tar for givet pa ett hotell.."utsiktren" var allt annat an fin, men genuin. Och det kanns inte som att det egentligen spelar nagon roll. Efter att ha duschat av oss och sovit nagra timmar, sa vaknade vi och det kandes som en ny dag fasten det bara var runt lunch tid pa tisdagen.. det var sa varmt och det var mycket ljud och rorelse ute pa gatan.. man vanjer sig aldrig riktigt vid bil tutorna.. har tutar dom bara for att uppmarksamma att har kommer jag..
Vi gicvk ut for att leta upp cafe Leopold som var sa omtalat.. det skulle ligga pa "huvudgatan" dar vi bodde sa vi borjade ga, men mot fel hall saklart.. som 3 yra hons gick vi runt lite grann och folk stirrade.. ingen som skamms for att titta dar inte... det var val egentligen mest pa sara och jannika som ar vita men anda.. blickar och rop hordes hela tiden.. och alla dofter ojoj oj! japp det var bara att vanja sig ! Efter lite kik pa en karta och mer vandring hittade vi tillslut cafe leopold som faktiskt lag ganska nara vart hotell.Forstar dock inte grejen med att det skulle vara sa speciellt men men.. maten var god och vi hade hort att manga gick dit och at, och att man dar kunde vara "ganska saker" pa att inte bli sjuk. Sa lunchen blev vegetariskt (vilket det har, och kommer att bli mycket av tror jag) Vi ar ju fortfarande lite oroliga for magarna.. vi tyckte val att allt var ganska sa "prisvart" billiugt med svenska matt matt.. men vi hade ju inte nagot annat att jamfora med.
Efter detta sa gick vi och kika lite. Stannade och fixade indiskt simkort med indiskt nr, bara det var ju ett projekt i sig. DOm skulle ha pass,foto + massa uppgifter. For ett kontant kort! Jaaja, det var ju bara att gilla laget. Sen blev det internet cafe. och sen gick vi hem igen for att vila lite till och duscha. Vi bestamde aven att vi skulle traffa Raj pa kvallen och ata middag. Raj ar en van till saras vanner Elleinor och hennes man. Han ar fran Nepal och var pavag hem dit fran goa men kommit speciellt till mumbai for att traffa oss. Han hade fatt ta en valdigt lan resa med tag,buss och flyg. Hans van som han skulle aka med hade fatt forhinder sa han kom sjalv. Sa pa kvallen gick vi till Leopold  ( igen, men det anda stallet vi hittade till och visste att maten var ok) vi motte Raj och hans nyfunne van som bodde pa samma hotell som honom, en indisk kille som forovrigt inte alls sag indisk ut och sag valdigt ung ut.. vi fick senare veta att han ar 25, fast han sag inte en dag ut over 18.  iaf, vi kan kalla honom mister x. (Ingen av oss har en aning om vad han heter for han pratade sa tyst och pa 3 dagar sa han kanske 15 meningar.. ) vilket fall, dom bada var trevliga (om man nu kan kalla en knapptyst manniska det?) vi bestallde mat och dryck och mumsade pa och hade en trevlig kvall. Visst blev det lite tyst ibland och vi hade svart att veta vad vi skulle prata om , men ni kanner ju mig, det blir inte tyst sa lange.. :)
Efter middagen gick vi runt lite och dom foljde oss till hotellet. Vi bestamde oss sedan att vi skulle horas dagen darpa och hitta pa nagot.. iaf ata middag. Vi ville ga pa fotbehandling, plus att vi skulle fixa tag biljetter till Goa, vilket vi hade hort kunde vara ett himla projekt for utlanningar..
Och vi skulle byta hotell, vi hade last och hort om hotell bentleys sa tidigare pa tisdagen hade vi vart dar och besokt hotellet och sett ett rum, ett 3badds rum och bokade ons,tors och fredag natt, sa vi ville inte binda upp oss pa nagon tid.
Dagen dar pa klev vi upp tidigt, chackade in pa det nya hotellet. Blev visade in i en helt annan byggnad an den vi sett innan och fick ett helt annat mycket storre och finare rum. Oj undra hur mycket dyrare detta var tankte vi, och att dom kanske forsokte lura pa oss nagot. Vi gick ner i receptionen och fragade men det var samma pris som tidigare, till och med lite billigare utan ac, vilket vi faktiskt inte behovde nar vi hade takflakt.
det andra rummet var upptaget.. Tur for oss ! Det var ocksa sa mycket lugnare och finare runt detta hotellet.och narmre ned t6ill vatnnet (inte for att man kan eller vill bada dar men anda) Iaf efter detta gick vi ut for att kaka lunch/frukost och jag minns inte riktigt var vi gick och sa men om jag inte missminner mig sa blev det val leopolds igen. Sen akte vi till tagstationen och efter lite letande sa hittade vi ratt stalle for oss att kopa tagbiljetter...

Nu sa maste jag ta en paus i skrivandet.. Vi ska kolla upp lite andra grejer och sen ut och ata..
Det tar langre tid an jag tror att fa med allting sa.. Jag far fortsatta nasta gang.. sorry!

Take care ! x

Intryck.

Jag tankte att jag ska lagga in vad jag skrev i fredagskvall/natt och lordag morgon. Jag skrev det pa bussen men hade inte mojlighet att lagga in det foren nu.. sa har kommer det:

"Jag ligger har pa sovbussen som ska ta oss till Goa, 11tim beraknas det att ta, vi far val se om det stmmer. Vi kom iaf i vag i tid. Nastan pa minuten, 20.28 rattare sagt. Vi stod utanfor bussen, nyfikna (och iaf jag lite orolig) for hur bussen skulle vara,standard osv. Jag blev positivt overaskad. Vi hade bestallt 3st singel platser, 2 under och en over sang. Jag vecklade ut mitt reslakan/sovsack och min reskudde (basta grejen att ha med sig for ovrigt!) "baddade" ned mig och satte musik i oronen. Tankte att jag skulle forsoka sova lite, var lite orloig for att jag skulle bli aksjuk da jag aldrig akt en sov buss forut och trafiken inte riktigt ar den samma som hemma. Har hackar det valdigt i korningen och mjuka inbromsningar och att planera sin resvag har nog ingen riktigt tankt pa. Men nu efter att ha forsokt att sova i 1,5tim sa ger jag upp. Sa jag skriver lite har i stallet, tankte att detta kan fa aka in i bloggen i morgon eller over morgon. Jag drog bort gardinen fran fonstert sa jag kunde se lite, jag vet att jag sagt det forut men jag sager det igen och jag kommer med sakerhet gora det fler ggr, men det ar verkligen en helt annan varld dar ute. Vi akte igenom en gata med massa sma affarer och folksamlingar, mest man och barn. Ganska dystert och gratt omrade, for att sedan aka in pa en gata med vad jag tyckte sag ut som en gatufest, med folk som dansade, at och drack. Det varierar snabbt!

Jag har legat och reflekterat over dagen, over mina tankar och kanslor. Jag tror nog aldrig nagonsin man ser pa saker detsamma efter ett besok i ett "sant har" land. Och jag kommer da aldrig tanka detsamma igen. Inte for att jag kanner mig indisk pa det viset, men vetskapen om att jg kanske ar fodd i den misar jag sag idag ar helt ofattbar. Jag sag barn som satt nakna i smuts och at saker ( mat, las rester) fran marken, foraldrar som lag utslagna pa (om dom ens hade det, en filt pa marken) barn som blev sa glada om vi ens vinkade eller log mot dom.
Mitt hjarta varkte for varje liten manniska.
Att se barnen pa barnhemmen och att kanna att hur jobbigt dom an kanske hade\har det med att vara foraldrarlosa osv, sa fanns det mat. sovplats och rena klader. och en varm kram nar dom behovde det. Allt det vi tar forgivet. Det fanns ett hopp i dessa barnens ogon som sag ut att vara borta for langesen i ogonen pa barnen pa gatan.

Jag kanner att allt blir valdigt mycket runt allt det hemska och jobbiga, men det som verkligen fastnat ar ju just det och det som faktiskt kanns viktigt. Men vi har ju saklart gjort och sett andra roliga och fina saker sa det ar ju absolut inte bara det har. Men jag ar anda valdigt glad att vi fatt se mycket av mumbai och att vi fick se det hemska pa nara hall. Vi tog lite kort men inte sa att det kan beskriva det som det verkligen var dar. JAg ville inte ta kort direkt pa manniskorna och och deras "hem" eller skjul, eller gatuhorn. Det kandes fel, att ta kort som att deras verklighet ar en "turist syn"

Nu tid: Nu borjar elen forsvinna pa internetcafeet sa damen som jobbar har, och med risk att forlora allt sa tankte jag borja med att lagga upp detta coh fortsatta senare i em.
Jag har alla dagar att beratta om, besoket pa barnhemmet alla manniskor vi traffat, utflykter vi gjort. Det kommer.

Nu ar vi iaf i sodra Goa, Palolem. Bor i en Beachhut PA stranden ! Hur mysigt som helst. Tog ett dopp igar, sa skont ! Vi har atit frukost pa hotellet och nu sitter har och ska strax ga ned pa stranden och bada och lasa en bok.. Bara slappa. Inte kanon vader i dag, men super varmt och uppehall.. bara lite mulet..

Skriver mer sen ! Puss och Kram !

Snabb uppdatering

Hej !
Forlat att jag inte skrivit, vi har haft fullt upp hela tiden och internet cafe har inte varit hogst upp pa listan just nu, jag vet att ni alla vill hora om barnhemms vistelsen, vi var dar idag.
Och den kommer, jag maste bara samla mina intryck, det har vart sa mycket nu.. Valdigt spannande, kul och kanslofyllt.
Men ikvall tar vi bussen ner till Goa, 11tim resa, sen imorgon i lugn och ro ska jag satta mig och skriva om allt vi gjort dessa dagarna..

Skriver snart igen !
Puss & Kram

Indien

Hej.
Da var man har, i landet man inte varit i pa 25 ar. Resan man langtat efter sa lange. Nu har den borjat pa riktigt.

Nu sitter vi pa ett internet cafe och skriver, det ar klibbigt och varmt och det ar mycket tankar som snurrar. Men jag tankte jag skulle borja med att skriva om resans gang sahar langt.
Igar sa kunde jag ju som sagt inte sova sa jag var uppe och studdsade kl 7 pa morgonen. Vid 10 begav vi oss mot flyplatsen, Jag,Jannika,Sara,Pappa och Ann. Val dar sa fikade vi lite sen checkade vi in och sa hejda.
val inne i vant hallen sa chikade vi runt lite och sen var det nastan dags att boarda planet. Nar vi kom pa var det ett ganska litet plan och vi hoppades innerligt att det inte skulle vara samma hela vagen till indien. Men resan gick fort och smidigt, vi fick mat och dryck, lyssnade pa musik,laste och loste korsord. och innan vi visste av det var vi i istanbul. Val dar sa var det en enormt stor flygplats, vi skulle ju bara mellan landa sa vi gick och tittade lite men sen begav vi oss mot gaten. Och man kande direkt att, yes vi ar pa vag till indien. Manniskorna och dofterna, redan dar var sa annorlunda.
Vi kom pa planet smidigt och latt, och nu var det ett storre plan, 2 gangar ocg 4saten i mitten och 2 satten pa varje sida vid fonstren. Vi satt tillsammans i mitten, mycket dofter samlades, svett,curty och parfym, haha.. det var bara att vanja sig.
Resan var lang och seg, men det positiva var att vi all hade en liten skarm framfor oss med kontroll, spel och filmer och musik pa.. sa det var jatte bra. Men sova gick knappt, man var trott,spand och forvantansfull, men det var sa obekvamt !
men val framme i mumbai, 4.30 lokal tid sa var man lattad. direkt nar man klev av kande man varmen, kvavheteten och luft fuktigheten. Vi gick och jag var tvungen att ga pa toa, sa vi gick in pa damernas och det var upptaget, men sa sag jag tva lediga och tankte,dar gar jag. Jag oppnar dorren och det ar hal i marken., och jag vet att det ar vanligtr och jag var beredd pa det men nar man oppnar, sa marker man svensken i sig, jag stangde snabbt dorren och sa "ursh fy, na jag vantar hellre"
Det var forsta grejen. Sen sa dags for pass kontroll och bagage uthamtning. det kryllade av mannikor som pratade ett frammande sprak och forde sig annorlunda. Och jag kunde faktiskt inte ( och kan annu inte) lata blki att tanka, kommer jag kunna trivas har?
Men varmen,trottheten, och nervositeten tar ut sin ratt och jag tror att man alltid ar mer kanslig da.

Nar vaskorna val var uthamtade sa gick vi for att boka en pre paid taxi. Nar den var bokad och betald sa gick vi till bilarna, och taxi chaufforerna kom emot oss och skulle alla hjalpa oss och slanga upp vaskorna pa TAKET ! haha, bara det. val i bilen stod en gubbe kvar och tiggde driks, vi gav honom.. (som tack for hjalpen med vaskorna, som vi inte bett om) men anda, men sen ville han ha mer.. vi gav oss inte utan holl fast vid det vi gett honom.
efter vantan och undran sa kom en annan man och bad oss flytta till en annan bil, sa det gjorde vi.. det var en likadan.. upp med vaskorna pa taket, men han snurrade atminstonne fast dom ordentligt. sen akte vi ivag och trafiken var galen, folk tutade och korde som bara den.. men nog oim det.. resan i bilen var intressant. Jag kan nog inte hitta natt annat ord, att se miljon, mannsikorna, uteliggarna misaren, husen och att se staden vakna till liv. nar vi lamnade flygplatsen var det backsvart, och nar vi kom till hotellet var det ljust. det sprang manniskor,barn,getter,hundar,katter overallt ! det var en marklig upplevelse.. det ar allt det dar folk berattar om coh man laser och ser, men det ar sa annorlunda nar man ar dar. och doften.. avgaser,sopor och ja rent ut sagt bajs lukt over allt ! men det blev battre.. val framme vid hotellet och ute ur bilen, kande man varmen.. det var konstigt.. jag kande inte den dar upprymmdheten jag trodde, men jag var trott.. det var mycket intryck, rakt over den lilla vagen fran vart hotell lag tva barn pa ganan och sov, med varsin filt over sig, och 1 meter ifran dom gick en get och letade mat i soporna.. det var hemskt, men samtidigt overkligt.
Vi gick upp pa rummet, 3 badds rummen var slut sa vi fick ett dubbel rum. helt ok faktiskt.. inte som jag ar van vid och hade jag kunnat "valja" hade jag kanske tagit nagot annat men jag accepterade det och gillade laget.. det var rent. och badrummet "frascht" och vi la oss och sov med en gang..

Jag ska fortsatta skriva om denna dagen, men nu ska vi bege oss tillbaka till hotellet och vila, sa detta fa vara allt for nu..

Skot om er. Kram & Puss

Sömnlös

Yepp. Legat här och vänt och vridit på mig i 1tim. Lika bra att vara vaken kanske? Regnet smattrar mot fönstret. Men det gör inget, bara vetskapen om att snart är man i värmen! :) det gör mig glad!
Tjilevippen!

Dan före dan

Nu ligger jag här på soffan, kollar på en dokumentär om indien. Väldigt gripande, hemsk men ändå givande.
Idag har resfebern verkligen gjort sig påmind. Jag fattar inte varför! Jag är inte flygrädd, vet inte. Men det är väl spänningen och nervositeten som omvandlas.

Efter att Emelie begett sig hemåt idag så gick jag och pulade hemma. Städade, diskade duschade kollade packningen igen mm. Sen kom mamma upp och hjälpte mig ner med min packning som jag trodde var alldeles för tung. Sen blev det en snabb tur till Nordstan och sedan hem till Heden.
Jag var först på plats hos pappa och ann. (fast pappa jobbar.) sen kom Jannika och strax efter sara. Mycket pirr och känslor.
Sen begav vi oss ut för att njuta lite och prata mer om vår resa :)
Började ju (såklart) med en öl på stage. Sen käk och öl på vino pasta 3. Trevligt som alltid. Malin kom och vi fortsatte en trevlig kväll med prat och skratt.
Sen avslutade vi på stage med 1 öl till. Hehe, sen gick jag och Jannika hem. Så nu som sagt ligger jag här, Jannika har lagt sig och jag ska väl snart göra det samma. Måste bara slappna av lite först. :)
Så jag fortsätter kolla dokumentären och sen ska jag sova. Imorgon vaknar jag nog tidigt, så kommer sara vid 9,
Då ska vi äta en "svensk" brak frukost och sen bär det av till Landvetter.
Uppdaterar mer imorgon,
God natt! xxLollo

ResFeber!

God morgon ! Jag ligger här och funderar fram och tillbaka, över resan, packningen mm.. Jo jag får sällan resfeber, blir oftast bara exalterad men nu är det fan helt galet!
Igår packade jag. Sent för att vara jag tror jag..
Mamma var här och hjälpte mig, vi hade en jätte mysig eftermiddag bara hon och jag. Men packningen då.. Vi plockade i, ur och om igen. Fick ingen riktig ordning på nått. Folk har sagt till mig att packa som för 1v semester. Problemet är nog att dom som sagt det till mig nog inte vet hur mycket jag har med mig på en vecka. :) min väska väger Mycket! Kanske är det så att jag är ovan? Har ju aldrig rest med sån här "backpacker" ryggsäck + ryggsäck på magen som hand bagage. Trodde jag nog inte heller jag skulle göra men nu händer det :) jag vet inte vad mer jag skulle kunna ta ut ur väskan?! Men men, det löser väl sej. Jag har med en del saker som jag faktiskt bara kan lämna där om det skulle vara så.

Igår kom Emelie hit efter mamma hade vart här, vi kollade min packning och satt och pratade i timmar. Tanken med kvällen var att vi skulle gå ut men det regnade hela kvällen och vi hade mysigt hemma och vi var lite sega. Sen satte vi på en film men somnade på soffan båda två :)

Herregud! Jag kan inte fatta att vi åker imorgon... Det pirrar i hela magen.
Av blandade känslor, jag tycker ju såklart att det ska bli kul, spännande och skönt att komma bort. Men samtidigt så vet jag att det kommer bli jobbigt mentalt, med en kulturkrock, alla intryck, människorna, vetskapen om att jag är född där. Sen blir det nog tufft fysiskt.. För magen och med värmen. Haha, lite noja över maten. Men det är bara att gilla läget.

Ska fortsätta mitt skrivande, kanske tillochmed under dagen :)